Miguel Soler-Roig
visual artist
Scattergories.Lista 4
Opening: Sunday 7 th June
Miguel Soler-Roig participates in the group exhibition "Scattergories. List 4." curated by Alejandro Castellote and Nerea Ubieto for the platform "Action X el Arte" with artists such as: Alfredo Cáliz, Arcangela Regis, Carmen Figaredo, Diana Coca, Elena de la Rúa, Julián Barón, Mara León, Martí Llorens, Paola Bragado, Patricia Bofill, Yuki Naito..
List 4. Sports. Song titles. Parts of the human body. Regional or ethnic foods. Expressions that you shout. Birds. Women's names. Means of transport. Things you find in the kitchen. Names of villains and/or monsters. Flowers. Replaceable things.
In the last few weeks we've been living in a permanent game, one of masks to be precise. We have agreed to follow some rules and whoever skips them, pays or goes back to square one. The paradox of this game, at times tragic, is that it limits social interaction - the essence of the game - but still keeps the outcome uncertain. So, as not to become too obsessed, we generate small refuges of leisure and freedom in our homes with our own games and rules.
Our exhibition proposal is a game. We have chosen to conjugate the two meanings of the verb to play in English: to play, means both to play and to represent. We have used a board game -the Scattergories- whose advertising coined the famous "octopus as a pet". We propose the re-reading of one of his original card: list 4. Each curator has chosen an image for each theme on the list (or more than one, which is why we have invented the rules). This process sets in motion several ways of illustrating the twelve concepts: playful, critical, ironic, reflective or directly dissonant with the inertia that pushes us to expect that the images are limited to representing the meanings we associate with the words.
The exhibition proposes to play with our expectations regarding image. When we read a word, our mind often associates it with the image that evokes us. If we read birds, we expect to see a representation of birds. But what happens when the images betray that promise of meaning contained in the word? Interpretations multiply, fly off on their own and escape the inertia of logic.
Scattergories.Lista 4
Inauguración: domingo 7 de junio
Miguel Soler-Roig participa en la exposición colectiva "Scattergories. Lista 4." comisariada por Alejandro Castellote y Nerea Ubieto para la plataforma "Acción por el arte" de la mano de artistas como: Alfredo Cáliz, Arcangela Regis, Carmen Figaredo, Diana Coca, Elena de la Rúa, Julián Barón, Mara León, Martí Llorens, Paola Bragado, Patricia Bofill, Yuki Naito…
Lista 4. Deportes. Títulos de canciones. Partes del cuerpo humano. Comidas regionales o étnicas. Expresiones que gritas. Pájaros. Nombres de mujer. Medios de transporte. Cosas que encuentras en la cocina. Nombres de villanos y/o monstruos. Flores. Cosas reemplazables
En las últimas semanas vivimos en un juego permanente, uno de máscaras para ser precisos. Hemos convenido seguir unas normas y quien se las salta, paga o vuelve a la casilla de salida. La paradoja de este juego, por momentos trágico, es que limita la interacción social —la esencia del juego— pero sigue manteniendo la incertidumbre del resultado. Para no obsesionarnos mucho, generamos pequeños reductos de ocio y libertad en nuestras casas con juegos y reglamentos propios.
Nuestra propuesta de exposición es un juego. Hemos optado por conjugar las dos acepciones que tiene el verbo jugar en inglés: to play, significa a la vez jugar y representar. Nos hemos servido de un juego de mesa —el Scattergories— cuya publicidad acuñó el famoso «pulpo como animal de compañía». Proponemos la relectura de una de sus tarjetas originales: la lista 4. Cada comisario ha escogido una imagen para cada tema de la lista (o más de una, que para eso nos hemos inventado las reglas). Ese proceso pone en marcha varias vías de ilustración de los doce conceptos: lúdicas, críticas, irónicas, reflexivas o directamente disonantes con la inercia que nos empuja a esperar que las imágenes se limiten a representar los significados que asociamos a las palabras.
La exposición propone jugar con nuestras expectativas respecto a la imagen. Cuando leemos una palabra nuestra mente suele asociarla a la imagen que nos evoca. Si leemos pájaros, esperamos ver una representación de pájaros. Pero ¿qué pasa cuando las imágenes traicionan esa promesa de significado que contiene la palabra? Las interpretaciones se multiplican, vuelan por su cuenta y se escapan de las inercias de la lógica.